Vårt store bedriftsmål er å bli best mulig – ikke størst mulig. Fornøyde kunder er det viktigste. Enkelt og greit, sier Kay Pettersen (39). 

Han er tredje generasjons eier hos Terje Pettersen Tak- og Blikkenslagerverksted AS. Familiebedriften har holdt på i over 70 år. Det var en dag i 1949 at Kays bestefar, Egil, åpnet håndverksbedriften i vedskåla hjemme på Gardvik i Nord-Odal.

Bedriften har sakte, men sikkert utviklet seg gjennom 70 år. Nå er Kay Pettersen leder for 17 ansatte, omsetningen nærmer seg 20 millioner kroner og det er grønne tall så langt man kan se. 

– Hva er hemmeligheten bak suksessen?

– Vi har vært bevisste på å gjøre tidlige generasjonsskifter. La de yngre ta over, mens man samtidig har med seg den eldre som en mentor og rådgiver. Så er det selvfølgelig viktig å ha med seg dyktige folk, sier Kay.

– De er et veldig bra eksempel på hvordan du bør drive bedrift, sier rådgiver i Odal Sparebank, Ola Nygård.


– Er med til han stryker med

Bestefar Egil startet med produksjon av bruksting i hjemmet – alt fra vedkorger i kobber til fyrstikkautomater. Bedriften het den gang E. Pettersen.

– Det var levebrødet hans, og det var nok ikke sånn at det klinget godt i kassa når uka var over, sier Kay humoristisk. 

Senere bygget Egil ut verkstedet, og startet med reparasjon av takrenner og annet håndarbeid – samtidig som sønnen Terje ble med. Da Terje tok over bedriften på 70-tallet, begynte den å skyte fart. Han omdannet bedriften til aksjeselskap og endret samtidig til dagens navn. De begynte å utføre komplette og større jobber, som å legge hele tak. 

– Begge to var utrolig rause personer. Egil var en meget dyktig håndverker, mens pappa er en meget dyktig bedriftsutvikler. Han var en dyktig håndverker han og, men best til å bygge bedrift. Jeg har egentlig bare fortsatt på det han startet, sier Kay.

Selv tok Kay over bedriften i 2008 – bare 27 år gammel.

– Jeg tror nok at fattern skal være med til han stryker med, eller lander på gulvet med beina i været. Samtidig var det viktig at jeg tok over på et tidspunkt hvor jeg hadde lyst til å stå på og dra det et steg videre. Hvis jeg hadde vært 50 år gammel da jeg tok over, tror jeg min motivasjon til å sette mitt eget preg på driften vært borte, sier han.

– Så har det vært viktig at fattern kan være mye med, og holde meg litt i skinnet. Da er det viktig at både han og jeg fortsatt har litt krutt i kroppen, sier Kay. 


– Typiske arbeidsmaur
Bedriften gjør alt fra å reparere en liten lekkasje i takrenna til å bytte hele taket – i tillegg gjør de noe tømrerarbeid. 

– En annen viktig faktor er selvfølgelig å ha med seg dyktige arbeidsfolk. Det er viktig at de trives, og gjør en god jobb. For vår del er det ofte de som har direkte kontakt med sluttbrukeren, så det er viktig at de har et godt forhold til dem, sier Pettersen.

Odal Sparebank er rådgiver og støttespiller for mange lokale bedrifter. Det har de også vært for Terje Pettersen Tak- og Blikkenslagerverksted AS.

– Vi har jo brukt Odal Sparebank gjennom 70 år, og har fått hjelp av banken til å finansiere både utbygging av verkstedet og investering i utstyr opp gjennom årene. De siste årene har vi vært heldige, og nå er det stort sett rådgivning og banktjenester, som sparing, vi benytter oss av, sier Pettersen.

Bedriftsrådgiver i Odal Sparebank, Ola Nygård, forteller at de hjelper mange små- og mellomstore bedrifter – både under oppstart og når bedriftene er godt etablerte. 

– Vi skal være et verktøy som bedrifter kan bruke for å gjøre hverdagen enklere. Vi ønsker å gi bedriftslederne mer tid til å gjøre det de er best på – å drive bedriften, sier Nygård.

– Vi har en fast runde med Ola i året, hvor vi får råd til videre utvikling og drift. Ellers vet vi at de stiller opp om vi skulle ha behov for det. Og det kan det jo hende skjer i denne situasjonen, sier Kay.

Dugnad
For gjennom 70 år har de naturligvis møtt på noen dumper. Som senest denne våren da Covid-19 kom ut av det blå. En situasjon som skaper store utfordringer for mange bedrifter.

– Vi har vært svært bevisste på å drive nøkternt hele veien. Det har selvfølgelig ikke vært bare glanstider, men vi har spart opp penger til å håndtere dårlige tider, sier han. 
Foreløpig ser det ut til at de klarer å ri av denne stormen også. 

– Vi har god likviditet, så vi har råd til å være med på dette. Samtidig bruker vi en del importvarer, og prisene har steget voldsomt. Vi kan ikke legge hele den prisøkningen på kunden akkurat nå, så vår dugnad blir å se bort fra at vi skal tjene penger penger i 2020, sier han. 

Pettersen forteller at de har mistet en jobb, og en er utsatt. Ellers går arbeidet som planlagt. Vanligvis er de to og to håndverkere ute og jobber, og dermed har de holdt seg innenfor reglene som er satt av Folkehelseinstituttet. 

– Vi har planlagt ut fra alle scenarioer. Jeg tror og håper at dette snur like fort som det kom. Heldigvis har vi med oss banken og rådgivere om vi skulle trenge det, sier Pettersen. 

Banken med lokalkunnskap
Ta en prat med en rådgiver som kjenner din bedrift og det lokale næringslivet.

Hos oss får du forslag til konkrete tiltak som bidrar til vekst, utvikling og økt lønnsomhet.

https://odal-sparebank.no/bedrift/radgiving